tiistai 10. huhtikuuta 2007

Puolustusmenoista [911]

Eräs nuori taloustieteijlijä, jonka työtä kovasti arvostan, kirjoitti minulle jotakin tämän tapaista:

... pelkästään USAn rahoitus on noin 100 miljardia dollaria vuodessa Irakin sotaan, mutta ei puolustusmenoja voi suoraan verrata siihen mitä valtioilta jää keräämättä veroina tai mitä velkojen korkomaksut vievät budjettikehyksestä.

Voi olla näin - ja ekonomistin ajatusmaailmassa varmasti onkin näin - mutta kun sitten toisaalta pyrimme eliminoimaan talouden "vuotoja" kuten valtavat mittasuhteet saavuttaneen veronkierron ja rahanpesun (jotka toimivat omien hallitustemme myötävaikutuksella) on kyllä syytä ottaa puolustusmenotkin vertailevan tutkimuksen kohteeeksi.

Military spending on asia, joka jossain määrin ylittää parhaidenkin ekonomistien käsityskyvyn. Mitä KOKO MAAILMAN puolustusmenot edustavat ekonomistien ajattelussa? Miten he selittävät puolustusmenojen nykyisen kokonaissumman 1035 miljardia dollaria? [1] Miksei pikemminkin 2070 mrd, tai 517,5 mrd?

Vastaus on, etteivät he ymmärrä tätä kysymystä, sillä puolustusmenojen selittämiseen tarvitaan politiikan tiedettä pikemminkin kuin taloustiedettä. Kysymys on vallasta, ei niinkään rahasta.

Sitäpaitsi ekonomistit ovat pääomien muodostusta ja kaupan syklejä tutkiessaan lopultakin juuttuneet kansallisvaltioihin ja kansantalouksiin. He kuvittelevat nykyisiä valtioita ja nykyistä poliittista maailmanjärjestelmää ikuisiksi.

Mutta se, että puolustusmenot määräytyvät poliittisesti ei tietenkään tarkoita, että niiden kokonaissumma olisi (kansan)taloudellisesti merkityksetön. Maailman nykyiset poliittiset rakenteet epäilemättä muodostavat maailman kansoille raskaan taloudellisen riippakiven, josta on päästävä eroon.

Tämän näkemyksen tulee mielestäni heijastua voimakkaasti Attacin toimintaan. Attac kehottaa kapinaan nykyistä globaalia poliittista järjestelmää vastaan. Kapinan ei kuitenkaan tule suuntautua yhtä määrättyä valtiota tai valtioryhmää vastaan. Ei myöskään USA:ta vastaan, sillä USA:kin on vain nykykyisen, tilapäiseksi ja katoavaksi tuomitsemamme kansainvälispoliittisen järjestelmän osa.

Huomaan alkaneeni ajatella yhä enemmän "federalistisesti" ja olevani taipuvainen palaamaan yhteen 1980-luvun END-liikkeen ajatuskulkuun. END (European Nuclear Disarmament) perustui viime käsdessä näkemykseen "exterminismistä" (brittihistorijoitsija E.P.Thompsonin termi). Kylmän sodan kahden supervallan vastakkainasettelu ja varustelun logiikka oli kohtalokasta. Suunta näytti olevan vakaasti kohti katastrofia, jonka syytä juuri kukaan ei olisi jälkeenpäin osannut selittää, sillä se olisi johtunut "järjestelmästä".

Europan kansalaiset rautaesiriipun molemmin puolin ja osittain myös muun maailman kansalaiset kuitenkin tajusivat ajoissa mihin suuntaan oltiin menossa. Lopulta 1980-luvun rauhanliikkeet, ts. liikkeet, jotka hylkäsivät toisen maailmansodan seurauksena luodun, irrationaaliseksi muuttuneen järjestelmän - kahtia jaetun Euroopan - veivät voiton. Reaganit, thatcherit ja gorbatshovit joutuivat niin sanutusti ottamaan järjen käteen. Mutta se ei ollut heidän oma järkensä. Se oli meidän, liikkeellelähteneiden kansalaisten, järki.

Näin meidän tulee tänäänkin suhtautua tulevaisuuteemme. Ekonomistien sekä kansallisiin etuihin juuttuneiden poliitikkojen ja diplomaatien on lopultakin toteltava nykyisten, maailman sosiaalifoorumeissa toimivien kansalaisliikkeiden järkeä. Poliittinen järjestelmä, joka jo maksaa yli 1000 miljardia pelkästään puolustusmenoissa mitattuna (ja yhä enemmän vuodesta toiseen) on kerta kaikkiaan kestämätön. Se on kumottava rauhanomaisen, gandhilaisen vallankumouksen keinoin.

"Ensin he vaikenevat meistä, sitten he nauravat meille, sitten he vastustavat meitä, sitten me voitamme." - Gandhi

Mikael Böök

[1] SIPRI Yearbook 2004; lainattu teoksesta WARFARE OR WELFARE? Disarmament for Development in the 21st century. A Human Security Approach. The International Peace Bureau, Geneva, 2006., p. 31.

2 kommenttia:

Attac kirjoitti...

Nuori taloustieteilijä vastaa:

Kun ajattelee ääneen, vastaan tietenkin myös ääneen. Siis tämä nuori taloustieteilijä (tai paremminkin taloussosiologi, jos ollaan ihan tarkkoja) ei pidä ensinnäkään kansantalouksia suljettuina kokonaisuuksina. Kansallisvaltio ei toimi "säiliönä" sen enempää taloudelliselle kuin muullekkaan kanssakäymiselle. Talous on myös aina poliittinen talous, jossa valtasuhteet määräävät kulloinkin vallitsevan poliittisen tilanteen. Tähän tietenkin kuuluu myös puolustusmenot, kuten suomeksi armeijan menoja kutsutaan. Jopa Yhdysvaltojen armeija käyttää termiä Defence Spending eikä selkeästi osuvampaa Military Spending, vaikka selkeästi suurin osa Yhdysvaltojen budjetista menee joko hyökkäysaseiden kehitykseen, ostoon sekä 40% vuotuisesta budjetista menee Irakin sotaan. Jos armeijalla on liian suuri valta-asema yhteiskunnassa (esim. Venäjä, Yhdysvallat, Nigeria ja Sudan), niin sen osuus kansantaloudesta on usein melko suuri.

Ainoastaan yksi maa tietääkseni on lakkauttanut armeijan kokonaan, Costa Rica vuonna 1948 muutti perustuslakiaan, jossa nyt artikla 12 lakkautti armeijan pysyvästi pitkän sisällissodan jälkeen. Ratkausu oli viisas, monet Latinalaisen Amerikan maat ovat nähneet, että armeija on enemmän sisäpoliittinen uhka, kuin ulkopoliittinen suoja hyökkäyssotaa vastaan. Säästöt tietenkin budjetissa ovat olleet merkittäviä, ja toisin kuin monet Väli-Amerikan naapurinsa Costa Ricassa ei ole sen jälkeen ollut sisällissotia. Costa Ricassa on myös YK:n alainen Rauhan Yliopisto, jossa voi esimerkiksi opiskella raunahkoulutusta tai tehdä maisterin tutkimuksen
luonnonvaroista ja rauhasta.

Tukholman Kansainvälinen Rauhan Tutkimusinstituutti vuosikirjassaan laskee, että sotilaskulut ovat vuosittain noin triljoona dollaria, noin 2.5% maailman BKT:sta (joka on varmaan alimitoitettu sillä sotilaskuluihin kuuluisi lisätä kaikki siihen ohjautuva
soveltava tutkimus, puolisotilaalliset tiedustelu ja muu "turvallisuus" kulut, sekä valtion kaupalliset tukijaiset sotateollisuuden yrityksille), siis lähes yhtä paljon kuin kaikki nämä laskemani "vuodot" maailman julkistaloudesta ovat yhteensä.
http://yearbook2006.sipri.org/chap8

Silti, en pidä sotilaskuluja verrannollisina muihin julkistalouksien vuotokohtiin. Sotilaskulut johtuvat eri syistä kuin muut julkistalouden vuodot. Ne johtuvat kansallisvaltioiden sotilaallisesta historiasta, sodan keskeisestä asemasta kansainvälisessä laissa, maailmansotien aiheuttamasta lähihistoriasta, jossa pelätään "uuden Hitlerin" tuloa (Bush käyttää tätä pelkoa hyväkseen valehdellessaan Irakin joukkotuhoaseista, tai luodessaan "pre-emptive strike" doktriinin.) Jos tarkastellaan fasismin historiaa,
ja tässä esimerkiksi pidän Hannah Arendtin kuvausta osuvana, ainoastaan Pohjois-Koreaa voi kutsua nykypäivänä lähes fasistiseksi maaksi. Joskaan jopa siellä Kim Jong-Ilillä ei ole fasismin käsitteen vaatimaa kansansuosiota. Erityisiä syitä olettaa (kuten
Yhdysvaltojen armeija edelleen laskee pystyvansä käymään sotaa kahdella rintamalla) ei missään talauksessa ole. Pahan akseli on paremminkin käsite jolla pidetään yllä pelkoa fasismin noususta, ja legitimoi tätä kahden rintaman ajatusmaailmaa, ja sitä kautta valtavia sotilaskuluja.

Uskon kuitenkin, että sotilaskulut voidaan vähentää helposti noin 1.0% Bruttokansantuotteesta, jos lopetetaan hyökkäysaseiden kehitys, käyttö ja hankinnat. Sillä prosentin summalla voitaisiin hyvinkin pitää yllä yleinen kansalaiskoulutus, jossa täysikäisten miesten sekä naisten tulisi valita noin 9kk palvelus rauhanturvaus-, sotilas-, siviili- tai humanitäärisen palveluksen välillä. Tietenkin näin säästyvät 1.5% voitaisiin käyttää muihin hyödyllisiin julkisiin tarkoituksiin.


Löysin yhdeltä sivulta myös hyvin sopivan sitaatin:

"Of all the enemies to public liberty war is, perhaps, the most to be dreaded because it comprises and develops the germ of every other. War is the parent of armies; from these proceed debts and taxes ... known instruments for bringing the many under the domination of the few.... No nation could preserve its freedom in the midst of continual warfare."

- James Madison, Political Observations, 1795
http://www.nationmaster.com/graph/mil_exp_dol_fig_pergdp-expenditures-dollar-figure-per-gdp

Anonyymi kirjoitti...

pitaa tarkistaa:)