lauantai 17. helmikuuta 2007

Valtiovarainministeriö kampittaa demokratiaa

Pikainen katsaus kahden viime viikon uutisiin. VM:n raportti: työllisyysaste on saatava 75 prosenttiin. (1) VM:n raportti vaatii vahvempaa talouskasvua. (2) VM haluaa koko kauden liikennehankkeista nopean päätöksen. (3) VM: selvitys esittää rajuja muutoksia koulutukseen. (4) Ja viimeksi tänään "VM murskaa puolueiden haaveet menojen lisäyksestä ja veroalesta."(5)

Valtiovarainministeriön asema perustuu asetukseen valtiovarainministeriöstä. Siinä ministeriön tehtäviksi on määritelty muun muassa "taloudellisen kehityksen seuranta ja ennustaminen, talous- ja rakennepolitiikan valmistelu ja toimenpiteiden vaikutusten arviointi." Edelleen, valtiovarainministeriön vastuulla on "valtion talousarvio, valtiontalouden kehykset, toiminta- ja taloussuunnittelun perusteet sekä hallituksen kertomus valtiontalouden hoidosta ja talousarvion noudattamisesta."(6)

Määriteltyihin tehtäviin ei sisälly koulutuspolitiikan hahmottelua tai liikennehankkeiden ohjaamista. Puhumattakaan itsetarkoituksellisten väliintulojen tekeminsestä vaalikeskusteluuun ja sitä
kautta kansalaismielipiteeseen vaikuttamista - yksi harvoista asioista, johon VM:n valta ei suoranaisesti ulotu. Kaikilla näillä alueilla ministeriö on viime päivinä kuitenkin osoittanut toimeliaisuuttaan.

Mistä oikein on kyse? Pahasta epäonnistumisesta valtiovarainministeriön toimivallan rajojen määrittelyssä. Kun valtaa annetaan ilman että läpinäkyvyys ja tilivelvollisuus turvataan, kasvaa kiusaus käyttää sitä myös poliittisten tarkoitusperien ajamiseen. Laman aikana ministeriölle annettiin superministeriön asema, joka kriisiaikana oli ainakin jotenkin perusteltavissa. Nyt, 15 vuotta myöhemmin, Suomi on rikkaampi kuin koskaan. Poikkeustilan jatkuminen osoittaa eduskunnan epäonnistuneen sille kuuluvan vallan käyttämisessä.

Valtiovarainministeriön poliittisuus tulee esiin kahdella tavalla. Ensinnäkin ministeriö antaa suosituksia alueilla, joiden asiantuntemus on muualla ja jotka eivät suoranaisesti kuulu sen hallinnonalaan (esimerkiksi koulutuspolitiikka). Toinen syy on suositusten näennäinen vaihtoehdottomuus. Eilen julkaistun raportin pääviestiksi on ministeriön tiedotteessa poimittu se, että jakovaraa ei ole. VM:n mallin mukaan julkinen talous jää nykymenolla vuosittain 2 miljardia alijäämäiseksi. (7)

Mallien tekemisessä ei sinänsä ole mitään väärää - päinvastoin - kuuluuhan talouden seuranta ja "toimenpiteiden vaikutusten arviointi" ministeriön perustoimialaan. Vaikutusten arviointia ei kuitenkaan voi tehdä, ennen kuin eri vaihtoehdot on tuotu esiin. Tämä taas edellyttää hallitusohjelman selviämistä, tai vähintäänkin puolueiden omien vaaliohjelmien talousvaikutusten arviointia. Yhteen vaihtoehtoon perustuvan raportin julkaiseminen kuukausi vaalien alla olisi räikeydessään lähes huvittavaa, ellei VM:n jokaista lausuntoa luettaisi toimituksissa ja politiikanteon pöydissä usein kuin piru raamattua.

Markus Jäntti on useampaan ehdottanut valtiovarainministeriön toimivallan jakamista perustamalla erillinen kansantalousministeriö. (8) Tämä olisi välttämätön askel tervehtymisessä suuren laman aikaisesta kriisitunnelmasta normaaliin parlamentaariseen ohjaukseen. Valitettavasti tähän mennessä vain yksi puolue on ottanut teeman vaalien agendalleen, eikä sekään ole reagoinut mitenkään valtiovarainministeriön viime päivien raporttitulvaan.


Matti Ylönen


1 Helsingin Sanomat 8.2.2007: VM:n raportti: Työllisyysaste saatava yli 75 prosenttiin http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/
VMn+raportti+Ty%C3%B6llisyysaste+saatava+yli+75+prosenttiin/1135225047106

2 Helsingin Sanomat 12.2. 2007: VM:n raprotti vaatii vahvempaa talouskasvua, http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/VMn+raportti+vaatii+vahvempaa+talouskasvua/1135225043799

3 Helsingin Sanomat 13.2.2007: VM haluaa koko kauden liikennehankkeista nopean päätöksen, http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/VM+haluaa+koko+kauden+liikennehankkeista+nopean+p%C3%A4%C3%A4t%C3%B6ksen/1135225068347

4 Helsingin Sanomat 13.2.2007: VM:n selvitys esittää rajuja muutoksia koulutukseen, http://www.hs.fi/henkkoht/artikkeli/VMn+selvitys+esitt%C3%A4%C3%A4+rajuja+muutoksia+koulutukseen/HS20070213SI1YO01rdh

5 Helsingin Sanomat 16.2.2007: VM murskaa puolueiden haaveet menojen lisäyksestä ja veroalesta, http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/VM+murskaa+puolueiden+haaveet+menojen+lis%C3%A4yksest%C3%A4+ja+veroalesta/1135225143039

6 Valtioneuvoston asetus valtiovarainministeiröstä 610/2003, http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2003/20030610

7 Valtiovarainministeriö: Tuleva hallituskausi ratkaiseva kestävyyden turvaamisen kannalta

8 Esimerkiksi Turun Sanomat 7.1.2006: Valtiovarainministeriön ylikorostunut asema on uhka demokratialle, http://blogit.helsinki.fi/yliopistodotcom/post11.htm

Ei kommentteja: